Geen categorie

Het verlies van een geliefde verwerken

Wanneer we van iemand houden, is het ontzettend moeilijk om deze persoon uit ons leven te verliezen. Dit geld voor familieleden, romantische partners en goede vrienden. Wanneer we een romantische partner verliezen omdat de relatie wordt beëindigd zullen we ook in een rouwproces komen. Maar veelal het meest voorkomende en zwaarste rouwproces is toch wanneer een geliefde komt te overlijden. Zeker als het onverwacht is zal het ons leven volledig overhoopgooien. Goed een rouwproces doorkomen is ontzettend belangrijk om weer door te kunnen gaan met je leven. Daarom bespreken we in dit artikel tips om het verlies van een geliefde te verwerken.

Regel een mooi afscheid

Voor veel mensen kan het moeilijk zijn dat vlak nadat ze de klap van een verlies over zich een krijgen, er meteen een heleboel moet gebeuren. De begrafenis of crematie moet geregeld worden maar wanneer het verlies nog erg vers is, is dit het laatste waar je aan wilt denken. Toch kan het juist heel veel helpen om een mooi en waardig afscheid te hebben. Hier kunnen familie en geliefden samenkomen en de overleden persoon herinneren. Dit is een belangrijke stap in het rouwproces. Kies er daarom voor om uitvaartbegeleiding te nemen. Hier zullen professionele uitvaartbegeleiders je helpen met het afscheid organiseren zonder dat je zelf alles hoeft te regelen.

Symptomen

Het rouwproces is een fysiek en mentaal proces. Je zult vele verschillende symptomen ervaren. De meest voorkomende fysieke symptomen zijn moeheid, slapeloosheid, gewichtstoename en lage motivatie. Vaak proberen mensen zich ook te isoleren maar dit is meestal niet het verstandigste.

Zoek hulp

Wanneer je heel veel verdriet ervaart, kan het fijn voelen om jezelf te isoleren. Je hebt de energie niet om met andere mensen te dealen en ook is het vaak voor andere mensen moeilijk te begrijpen waar je precies doorheen gaat. Het kan moeilijk zijn om over je verdriet te praten maar desondanks is dit wel heel belangrijk. Denk eraan om een professionele therapeut in te schakelen die je op een persoonlijke maar professionele manier kan helpen met het verwerken van je verdriet.

Vermijd destructief gedrag

Mensen willen nog weleens ontsnappen aan hun verdriet in gedrag en gewoontes die uiteindelijk destructief zijn. Denk aan het drinken van alcohol, gokken of zelfs drugs. Het is belangrijk om deze destructieve gewoontes te vermijden en afleiding proberen te zoeken in meer positieve gewoontes. Je kunt bijvoorbeeld gaan sporten of een nieuwe hobby beginnen. Alhoewel het waarschijnlijk zal voelen alsof je niet de energie ervoor hebt, kan het toch voor afleiding en uiteindelijk weer plezier zorgen.